De tre skolebesøg.
Mandag den 22 april.
Den første skole vi besøgte var Giljaskoli. Den ligger inde i centrum er Akureyri. De har 400 elever fordelt i 1.-10. klasse.
Skolen har også en del handicappede elever, men alt fra psykiske til fysiske handicap. Nogle af deres elever er så handicappede at de ikke kan være en del af undervisningen, men i stedet får meget genoptræning i stedet. De prøver meget på at integrere alle eleverne, så de alle er en del af en fælles hverdag.
På billedet ser i sløjdlærerens projekt med eleverne. I Island har man ikke meget træ, og derfor lærke eleverne at bruge alt resttræet til småting også.

I skolens lokaler har kommunen en stor springsal, som skolen også kan bruge i deres undervisning. Det er dog kun muligt at bruge den fordi de har en lærer der også er instruktør i foreningen.
Tirsdag den 23 april
Nu var turen kommet til Thelemörk skoli. Dette var skolen vi sov på alt mens vi var i Akureyri. Denne skole havde 85 elever fordelt på 1.-10. klasse.
Denne skole ligge lidt uden fra Akureyri, og har derfor en busordning hvor de henter elever fra nær og fjern. Derfor er alle elever på skolen fra 8-14.30. I Island er der en regel om at de større elever skal have flere timer end de yngre elever, men da de har busordning, og alle er nød til at komme med bussen samtidig, har de en anden løsning. De skal de store enten vælge noget sport som de kan gå til, eller finde en gård som de kan hjælpe til på. Eleverne skal så lave en rapport om hvad de har lavet i ugen, som de aflevere på skolen.
I skolens profil går de meget op i udeundervisning. Her ses et bogsystem i matematik hvor der ligges vægt på udeundervisning.
Skolen har en friluftsplads, hvor de laver mange forskellige projektor. Her over ses deres hjemmelavede by, hvor de lærte hvad det vil sige at være en del af et samfundets .
Her ses deres tipi, som de kan gå ind i når de skal have varmen og læ for blæsten.

Eleverne har selv været med til at bygge en legeplads. Det havde de også på Giljaskoli. De mener, at eleverne syntes, at det er sjovere, at bruge tingene mere, når de selv har været med til at bygge det.
Malthe afprøvede deres klatrepæl.

Eleverne laver bål med pap!
Vi fik dejlig varm kakao, som de havde varmet på deres pap-bål.
Om eftermiddagen da eleverne var taget hjem, var der lærermøde. De havde lagt mødet i dag, så vi kunne være med. Her fortalte vi om vores speciale, og hvorfor vi var i Island. Desuden ville de gerne høre om lockouten i Danmark, da de ikke kendte til det Danske system.
Onsdag den 24 april.
Vi er nu blevet en mand mindre. Vi er på vej videre fra Akureyri, så derfor fik vi pakket og sagt farvel på Thelemörk skóli. Inden vi forlod byen helt, havde vi lige endnu et skolebesøg. Dette var Hrafnagilsskóli.
Skolen lå lidt uden for byen på den modsatte side af Telemörk skóli. Skolen har 200 elever, som er delt mellem 1.-10. klasse.
Det særlige ved netop denne skole, var at de holder morgensang. Det var klassetrinene der på skift stod for morgensamling.
Skolen lagde stor vægt på de kreative fag.
Desuden havde skolen en "skov" (lidt træer). Denne skov brugte de i undervisningen. Særligt i sløjd gik eleverne ofte op i skoven. Her hentede de træ til deres forskellige projektor.

Broen er bygget af elever.

Efter besøget på skolen gik turen videre mod Myvatn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar